W Polsce z roku na rok dramatycznie rośnie liczba dzieci, które doświadczają kryzysów psychicznych, samookaleczeń, a nawet próbują odebrać sobie życie. Według danych Komendy Głównej Policji, w 2013 roku odnotowano 348 prób samobójczych wśród osób niepełnoletnich, a w 2024 roku – już 2 092. To wzrost niemal sześciokrotny. Tych liczb nie można już ignorować.
Na Dolnym Śląsku zdecydowano się działać – nie doraźnie, lecz systemowo. Samorząd Województwa Dolnośląskiego ogłosił wprowadzenie programu „ABC Empatii”, który już wkrótce trafi do 52 szkół podstawowych w regionie. To więcej niż książeczki – to narzędzie wsparcia emocjonalnego dla najmłodszych uczniów i nauczycieli.
– To pilotażowy projekt skierowany do najmłodszych Dolnoślązaków – dzieci z klas 1–3. Jego celem jest wsparcie kadry pedagogicznej, ale wierzę, że będzie kontynuowany w kolejnych latach – mówi Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Materiały zawarte w podręcznikach pomagają tłumaczyć dzieciom, czym są emocje, czym różni się złość od smutku, jak rozpoznawać uczucia u siebie i innych. Uczą tolerancji, akceptacji i szacunku, a przede wszystkim – empatii. Kładą fundament pod zdrowie psychiczne, zanim pojawi się kryzys.
To właśnie brak zrozumienia i akceptacji – szczególnie w grupie rówieśniczej – jest często iskrą zapalną dla samookaleczeń, depresji czy myśli samobójczych u dzieci.
– Dane są niepokojące. Brakuje psychologów w szkołach, zwłaszcza na terenach wiejskich. Dlatego ten program ma uczyć nie tylko dzieci, ale też nauczycieli. Uczyć, jak mówić o odmienności wynikającej np. z chorób, jak budować akceptację i jak ważna jest empatia – podkreśla Natalia Gołąb, członkini Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Zadanie szkoły – jak przypomniała podczas konferencji prasowej Dolnośląska Kurator Oświaty, Ewa Skrzywanek – nie kończy się tylko na edukacji. Coraz częściej to właśnie szkoła staje się drugim domem i powiernikiem dziecięcych dramatów.
– Empatii trzeba uczyć od najmłodszych lat. Dzieci migrują, doświadczają samotności, niepewności. Ta książeczka jest dostępna w trzech językach – polskim, ukraińskim i angielskim – bo nasze szkoły są wielokulturowe. I każdemu dziecku należy się zrozumienie i wsparcie – zaznacza Skrzywanek.
Za projekt „ABC Empatii” odpowiada Czepczyński Family Foundation, która przygotowała nie tylko podręczniki, ale również scenariusze dydaktyczne i metodyczne dla nauczycieli. Dzięki nim zajęcia będą spójne, wartościowe i angażujące.
Nie sposób przecenić wagi takich działań, kiedy na wizytę u psychiatry dziecięcego trzeba czekać nawet kilka miesięcy, a szkoły – mimo chęci – często nie mają odpowiednich narzędzi do pracy z emocjami najmłodszych.
– Wiemy, z jakimi kryzysami mierzą się dziś dzieci i młodzież. Jako dorośli musimy je wspierać na każdym szczeblu. Ten projekt pomoże im zrozumieć siebie i innych, pokaże, że siła tkwi w różnorodności. I że nie są sami – mówi Jolanta Niezgodzka, Posłanka na Sejm RP i członkini Dolnośląskiej Rady Kobiet, która zainicjowała wdrożenie programu.
źródło: UMWD we Wrocławiu
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz