Zamknij

Wałbrzych idzie na kompromis: dwa dodatkowe przystanki przy ul. Sikorskiego dla prywatnych busów

. 16:13, 27.11.2025 Aktualizacja: 16:13, 27.11.2025
Skomentuj

Rada Miejska Wałbrzycha przyjęła uchwałę dotyczącą przystanków autobusowych należących do gminy. Po wielotygodniowej, ostrej debacie i naciskach ze strony sąsiednich gmin oraz przewoźników prywatnych, ostateczna wersja okazała się nieco łagodniejsza niż pierwotny projekt.

Najważniejsza zmiana: prywatni przewoźnicy zachowają możliwość zatrzymywania się na dwóch przystankach przy ul. gen. Władysława Sikorskiego (numery katalogowe 191 i 192). To właśnie te przystanki były głównym punktem spornym – ich usunięcie z listy dostępnych mogłoby oznaczać dla tysięcy mieszkańców ościennych gmin konieczność przesiadki na odległych pętlach obwodowych.

 
Oprócz tego uchwała udostępnia prywatnym operatorom jeszcze dziesięć innych przystanków położonych na głównych wlotach do miasta: przy ulicach Wrocławskiej, Andersa, Karkonoskiej, Wałbrzyskiej, Mieroszowskiej, Bystrzyckiej. Łącznie katalog dostępnych miejsc zatrzymania dla komunikacji pozamiejskiej obejmuje dwanaście pozycji.
 
Głosowanie zakończyło się wynikiem 15 radnych „za”, nikt nie był przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu, 3 nie wzięły udziału w głosowaniu, a jeden radny był nieobecny.
 
Przyjęcie nowelizacji z autopoprawką dodającą przystanki przy Sikorskiego zakończyło trwający od października impas.
 
Przypomnijmy tło: pierwotna uchwała z końca października 2025 r. ograniczała prywatnym busom dostęp praktycznie tylko do dziewięciu pętli wjazdowych. Decyzja wywołała falę protestów – od petycji mieszkańców, przez ostre oświadczenia burmistrzów i wójtów sąsiednich gmin, po zapowiedzi zaskarżenia dokumentu do wojewody. Najczęściej powtarzał się argument, że likwidacja przystanku przy al. Sikorskiego (tradycyjnego miejsca przesiadkowego dla całego subregionu) realnie wydłuży czas dojazdu do pracy, szkół i przychodni, zwłaszcza dla osób starszych, uczniów i matek z dziećmi. Władze Wałbrzycha od początku podkreślały, że celem zmian jest uporządkowanie zasad korzystania z infrastruktury, dostosowanie jej do rozwoju zeroemisyjnego transportu i wyeliminowanie sytuacji, w których część przewoźników prywatnych zalegała z symbolicznymi opłatami za zatrzymania.
 
Jednocześnie ratusz wskazywał, że miejska komunikacja (w tym linie aglomeracyjne) zapewnia coraz wyższy standard i gęstą siatkę połączeń. Ostateczny kompromis – dwa przystanki w śródmieściu plus dziesięć na rogatkach – wydaje się próbą pogodzenia tych dwóch racji.
 
Czy to koniec sporu o komunikację w Aglomeracji Wałbrzyskiej? Raczej jego nowy etap. Dwa przystanki przy Sikorskiego to konkretny gest miasta w stronę regionu, ale jednocześnie sygnał, że Wałbrzych chce mieć decydujący głos w kształtowaniu transportu na swoim terenie. 
 
Na razie mieszkańcy okolicznych gmin mogą odetchnąć z ulgą: poranny kurs do Wałbrzycha nadal będzie mógł zatrzymać się bliżej centrum niż na odległej pętli przy wjeździe do miasta.
 
foto: google maps
 
(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tvwalbrzych.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%