Zamknij

Będą niższe ceny za wodór dla samorządów? Ministerstwo odpowiada

16:19, 19.02.2025 Aktualizacja: 16:22, 19.02.2025
Skomentuj PAP PAP

„Postulowane zapewnienie dodatkowego programu dofinansowania zakupu wodoru przez samorządy wykracza poza możliwości finansowe Ministerstwa” – poinformował sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta.

Do Sejmu trafiła interpelacja poselska w sprawie cen tzw. wodoru szarego dla JST, w której posłowie zwrócili uwagę na zbyt wysokie ceny paliwa dla samorządów oferowane przez Orlen. 

W swojej interpelacji posłowie podkreślili, że coraz więcej miast decyduje się na zakup zeroemisyjnych autobusów napędzanych wodorem, co zwiększa ich zapotrzebowanie na to paliwo. Na taki krok zdecydowały się już m.in. takie miasta jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź czy Poznań.

„Te działania były wspierane przez Orlen, który w ramach projektu Clean cities - hydrogen mobility in Poland, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF Blending Facility, budował i uruchamiał pierwsze stacje wodorowe do tankowania samochodów osobowych i autobusów (Warszawa, Gdańsk, Wrocław)” – przypomnieli posłowie dodając, że w kolejnych latach koncern planuje wybudować kolejne stacje ładujące w wielu innych miastach.

Zdaniem autorów interpelacji, niepokój samorządowców wzbudza kwestia oferowanej przez koncern ceny za kilogram tzw. szarego wodoru, wykorzystywanego do napędzania zeroemisyjnych autobusów miejskich. 

„W rozstrzygniętych już przetargach cena ta aktualnie wynosi ok. 50 zł brutto za 1 kg wodoru (za: MPK Poznań). Natomiast oferta publiczna Orlenu to obecnie kwota 69,00 zł brutto za 1 kg (Poznań, Katowice). Tymczasem z nieoficjalnych informacji wynika, że koszt produkcji tzw. wodoru szarego przez Orlen wynosi ok. 10 zł/kg” – wyjaśnili posłowie dodając, że przy obecnych stawkach koszt paliwa wodorowego koniecznego do przejechania 1 km trasy jest prawie trzykrotnie wyższy od paliwa tradycyjnego.

MKiŚ: Nie mamy wpływu na ceny wodoru

W odpowiedzi na poselską interpelację Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta poinformował, że resort „nie ma wpływu na ceny wodoru oferowanego przez jego producentów”, w związku z czym nie może podjąć żadnych działań w tym zakresie.

„Działanie takie w mojej opinii byłoby sprzeczne z zasadą swobody działalności gospodarczej oraz  naruszałoby przepisy dotyczące zamówień publicznych” – wyjaśnił sekretarz dodając, że „postulowane zapewnienie dodatkowego programu dofinansowania zakupu wodoru przez samorządy wykracza poza możliwości finansowe Ministerstwa”.

Mimo to Krzysztof Bolesta zaznaczył, że resort widzi konieczność wykorzystania technologii wodorowych w transporcie publicznym i zwiększenia wydatków na ten cel.

„Transformacja jest jednak niezbędna, dlatego Ministerstwo Klimatu i Środowiska podejmuje działania wspierające wykorzystanie tych technologii. Są to nie tylko działania legislacyjne, ale też finansowe” – wyjaśnił sekretarz wskazując m.in. na program Zielony Transport Publiczny, który miał ułatwić samorządom wprowadzenie transportu zeroemisyjnego. 

„Samodzielny zakup floty wodorowej wiązałoby się z dużym obciążeniem budżetów lokalnych, często przekraczającym ich możliwości, dlatego intensywność pomocy publicznej w tym przypadku wynosiła aż 90% kosztów kwalifikowalnych” – wyjaśnił sekretarz Bolesta.

Przedstawiciel resortu wskazał też program wsparcia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru, w którym można było uzyskać wsparcie na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji wodoru.

Nowe formy wsparcia na rozwój zeroemisyjnego transportu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, mając na uwadze coraz większą liczbę samorządów inwestujących w zeroemisyjny transport, planuje uruchomić kolejny konkurs na wsparcie budowy ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru – poinformował sekretarz. Nabór ma się rozpocząć w II kwartale tego roku.

„O wsparcie ubiegać będą mogły się zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i przedsiębiorcy. Planowany budżet tego konkursu to ponad 220 mln zł. Pozwoli tona wsparcie 10-12 stacji tankowania wodoru”- wyjaśnił Krzysztof Bolesta.

Sekretarz stanu poinformował też, że ministerstwo aktywnie działa na rzecz wsparcia producentów wodoru i obniżenia kosztów jego produkcji. Wśród podejmowanych działań sekretarz wskazał m.in. działania na rzecz wprowadzenia przez Komisję Europejską zmian zasad wsparcia z Europejskiego Banku Wodoru i krajowy program wsparcia ze środków KPO dla produkcji wodoru.

„Dzięki powstających instalacjach będziemy w Polsce produkowali ok. 45 tys. ton wodoru niskoemisyjnego i wodoru RFNBO, który będzie mógł zostać wykorzystany także w publicznym transporcie wodorowym” – podsumował Krzysztof Bolesta.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%