Zamknij

Co słychać na rewitalizowanych liniach kolejowych w Karkonoszach?

Przemysław TokarskiPrzemysław Tokarski 09:39, 22.02.2025 Aktualizacja: 09:43, 22.02.2025
Skomentuj

Trwają prace nad przywróceniem pociągów do Karpacza, choć inwestycja ma kolejne opóźnienie. Władze planują, że miasto wróci na kolejową mapę w czerwcu 2025 roku z ośmioma parami połączeń, ale bez bezpośrednich pociągów do Wrocławia. Niedawno odbył się testowy przejazd na odcinku Jelenia Góra – Mysłakowice. Michał Nowakowski, rzecznik dolnośląskiego marszałka, poinformował, że zaawansowanie prac wynosi około 80%. Wykonano odwodnienie, ułożono tory, trwa balastowanie torów tłuczniem i budowa peronów.

[FOTORELACJANOWA]85[/FOTORELACJANOWA]

Mysłakowice

Stacja kolejowa Mysłakowice, wybudowana w 1882 roku na linii Kamienna Góra – Jelenia Góra. Po otwarciu linii do Karpacza stała się ważnym węzłem dla przemysłu włókienniczego i górnictwa. Charakterystyczny budynek dworca zachował XIX-wieczną architekturę. Stacja miała magazyny, rampy, place ładunkowe oraz bocznicę dodaną w latach 80-tych. Obecnie stacja jest nieczynna, a linia przechodzi rewitalizację. W 2023 roku zawaliła się drewniana wiata nad peronem, którą przekazano do renowacji. 

Miłków

Stacja kolejowa Miłków, wybudowana w 1895 roku na linii Mysłakowice - Karpacz, Była głównym punktem zarządzania i zapleczem technicznym kolejki, wyposażona w budynek dworca, dwa perony, lokomotywownię i plac ładunkowy. Posiadała tor główny, tor dodatkowy i cztery boczne, a także semafory kształtowe. Po zdegradowaniu do przystanku zlikwidowano tory dodatkowe i semafory. Stacja obsługiwała bocznicę papierni. Miała duże znaczenie lokalne, służąc przewozowi pasażerów i towarów. Została zamknięta w 2000 roku.

Karpacz

Stacja 4. klasy, wybudowana 29 czerwca 1895 roku na linii Mysłakowice – Karpacz, znajduje się na wysokości 543 m n.p.m. Była ważnym punktem dla rozwoju turystyki w regionie i odgrywała istotną rolę dla lokalnej społeczności. Stacja posiadała budynek stacji, magazyn towarowy, WC, magazyn prywatny, rampę boczną, peron, tor główny zasadniczy, tor oblotowy i trzy boczne. W latach 80-tych przebudowano tor oblotowy oraz zamieniono semafory kształtowe na świetlne. Nastawnia znajdowała się w budynku dworca i miała skrót Kp. W dniu 3 kwietnia 2000 roku stacja została zdegradowana do przystanku, a na koniec roku, wraz z zawieszeniem ruchu, zamknięta. Obecnie w budynku znajduje się muzeum oraz biblioteka.

foto / video: M. Zachariasz - Kolejowy Raj

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%