Dolny Śląsk konsekwentnie stawia na rozwój nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury kolejowej, czego kolejnym dowodem jest podpisanie umowy na rewitalizację 18-kilometrowego odcinka linii kolejowej Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki. Inwestycja o wartości blisko 60 milionów złotych, finansowana głównie ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO), pozwoli przenieść ciężki transport kruszyw z dróg na tory, odciążając lokalną sieć drogową i wspierając zrównoważony rozwój regionu
Strategiczna inwestycja dla Dolnego Śląska
Podpisanie umowy na rewitalizację linii nr 319 to efekt wieloletnich starań zarządu województwa dolnośląskiego. „To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej trasy zyskała finansowanie. Termin realizacji – 8 miesięcy – jest ambitny, ale życzę wszystkim stronom, abyśmy spotkali się w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji” – podkreślił marszałek województwa Paweł Gancarz.
Linia Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa. Połączenie Strzelina, leżącego na międzynarodowej trasie Wrocław – Praga, z Łagiewnikami umożliwi bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim, omijając jednotorowy, mocno obciążony odcinek Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki. „To ważny projekt, który pozwoli odciążyć drogi, którymi obecnie transportowane jest kruszywo, oraz stanowi istotny element rozbudowy sieci kolejowej w regionie” – zaznaczył wicemarszałek Michał Rado.

Zakres prac i ambitny harmonogram
Realizację zadania powierzono konsorcjum firm Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Prace, które rozpoczną się niebawem, obejmą kompleksową odbudowę 18 kilometrów torów, remont 10 mostów i 21 przepustów, wymianę rozjazdów, podbicie torów oraz budowę peronu jednokrawędziowego w Kondratowicach. „To praktycznie odbudowa linii po 25 latach nieużytkowania. Wycinka drzew, które zarosły trasę, oraz modernizacja infrastruktury to duże wyzwanie” – wyjaśnił Artur Gulczyński, prezes DOLKOM.
Konsorcjum ma zaledwie 8 miesięcy na ukończenie projektu, co, jak podkreślił marszałek Gancarz, jest ambitnym celem. Po zakończeniu prac linia zostanie przekazana do eksploatacji, a jej utrzymaniem zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei.
Ekologia i korzyści dla regionu
Rewitalizacja linii wpisuje się w hasło „TIRy na tory”, które promuje przenoszenie transportu towarowego z dróg na kolej. „Z jednej kopalni na drogi wyjeżdżało rocznie 52 tysiące ciężarówek. Ta linia pozwoli znacząco odciążyć lokalne drogi, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców” – podkreślił wicemarszałek Rado. Przywrócenie trasy zwiększy możliwości obsługi kamieniołomów i innych nadawców ładunków, umożliwiając bezpośrednie skierowanie towarów na sieć kolejową, co poprawi efektywność łańcucha dostaw i ograniczy zużycie dróg.
Projekt ma także potencjał dla przyszłego ruchu pasażerskiego. „W pierwszej kolejności linia będzie obsługiwać transporty towarowe, ale docelowo możliwe jest wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich, jeśli będzie zainteresowanie mieszkańców” – zauważył wicemarszałek Wojciech Bochnak. Odbudowa torów i stacji w Strzelinie oraz Łagiewnikach przywróci tym miejscowościom status węzłów kolejowych, zwiększając elastyczność regionalnej sieci kolejowej.
Finansowanie i oszczędności
Inwestycja jest finansowana głównie ze środków KPO, co wymaga szybkiego tempa realizacji – środki muszą zostać rozliczone do połowy 2026 roku. Jak poinformował Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, konsorcjum DOLKOM i TORHAMER zaoferowało wykonanie zadania za 59 milionów złotych, co pozwoliło zaoszczędzić niemal 14 milionów w stosunku do planowanego budżetu wynoszącego 73 miliony złotych. „Na tę trasę mieliśmy 9 ofert, a najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 kilometrów linii kolejowych” – podkreślił Masłowski.
Dolny Śląsk liderem infrastruktury
Rewitalizacja linii Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki to element szeroko zakrojonego programu przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk przejął kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, przywracając ruch pasażerski m.in. do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa. „Dolny Śląsk staje się infrastrukturalnym sercem Polski” – podsumował marszałek Gancarz.
Inwestycja nie tylko poprawi dostępność transportową południowej części województwa, ale także stworzy warunki dla dalszego rozwoju infrastruktury, takiej jak bocznice czy punkty ładunkowe, w zależności od potrzeb przedsiębiorców i samorządów. „To historyczny moment dla regionu, który pokazuje, że potrafimy efektywnie wykorzystywać unijne fundusze na projekty o strategicznym znaczeniu” – dodał Masłowski.
Za osiem miesięcy przekonamy się, czy ambitny plan uda się zrealizować, a linia Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki stanie się nowym symbolem zrównoważonego transportu na Dolnym Śląsku. TIRy na tory to nie tylko hasło – to realna zmiana, która przyniesie korzyści mieszkańcom, środowisku i gospodarce regionu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tvwalbrzych.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz