Zamknij

Kiedy dojedziemy pociągiem z Jeleniej Góry do Kowar?

Przemysław TokarskiPrzemysław Tokarski 14:00, 13.04.2025
Skomentuj M. Zachariasz (Kolejowy Raj) M. Zachariasz (Kolejowy Raj)

[FOTORELACJANOWA]228[/FOTORELACJANOWA]

Na Dolnym Śląsku odbudowywane są linie kolejowe. W Sudetach działa połączenie do Świeradowa-Zdroju, a ostatnie prace trwają na linii Jelenia Góra – Mysłakowice – Karpacz, która ma ruszyć na początku 2026 roku. Urząd marszałkowski informuje, że rewitalizacja linii 308 Jelenia Góra – Kamienna Góra (40 km) będzie odbywać się etapami. Prace przygotowawcze już się rozpoczęły, a przetarg na główne roboty może być ogłoszony jeszcze w tym roku, co pozwoliłoby na ich start w 2025 roku. Postępy prac śledzi z powietrza Marcin Zachariasz z kanału Kolejowy Raj.

Linia kolejowa łącząca Kowary z Kamienną Górą została otwarta na przełomie XIX i XX wieku. Na trasie znajduje się tunel pod przełęczą Kowarską, który ma długość 1025 metrów i jest jednym z najdłuższych w Polsce. Obecnie jest on atrakcją turystyczną. W perspektywie 2-3 lat możliwe jest uruchomienie tam ruchu kolejowego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei planuje zakończyć remont linii kolejowej 308 Mysłakowice – Kowary w bieżącym roku. 

Prace obejmują rozbiórkę obecnego toru, wzmocnienie podłoża, oczyszczenie podsypki oraz budowę nowej nawierzchni kolejowej i systemu odwodnienia. Po rewitalizacji pociągi będą mogły jechać z maksymalną prędkością 80 km/h. Przystanek Kostrzyca zostanie całkowicie przebudowany. 

Prace rewitalizacyjne już się rozpoczęły, ale napotkano pewien problem. W tunelu hibernuje około 200 nietoperzy chronionego gatunku Mopka Zachodniego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei musi rozwiązać kwestie związane z ich ochroną. Tymczasem trwają prace na odcinku do tunelu, czyli do Kowar. Rewitalizacja linii przyniesie liczne korzyści dla lokalnej społeczności, zwiększając atrakcyjność turystyczną regionu oraz poprawiając dostępność komunikacyjną.

Most w Kowarach
Most kolejowy w Kowarach, znany jako wiadukt kolejowy nad ulicą Wiejską i potokiem Jedlicą, to imponująca konstrukcja z granitowych bloków, zbudowana w latach 1903-1905. Most posiada cztery przęsła, jest wysoki na 13 metrów i ma długość około 74 metrów. Był częścią linii kolejowej nr 308, łączącej Jelenią Górę z Kamienną Górą. Choć linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego w 1986 roku, a towarowego w 2000 roku, most wciąż stanowi architektoniczne cudo z kolistymi sklepieniami i kamiennymi balkonikami. Obecnie jest on atrakcyjnym punktem turystycznym i przypomina o historycznym znaczeniu kolei w regionie.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tvwalbrzych.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%