Po naszych artykułach Mo-Bruk przesłał odpowiedzi na zadane przez nas pytania. Odpowiedzi publikujemy w całości, pomijając jedynie fragment dotyczący historii składowiska odpadów w Wałbrzychu, który wykorzystamy w innym materiale. O historię składowiska nie zadawaliśmy pytań.
Uzasadnienie wyroku a ocena sądu
Musimy jednak odnieść się do jednej kwestii. Mo-Bruk twierdzi, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 marca 2025 roku nie oceniał spraw środowiskowych, nie zajmował się sytuacją faktyczną, a jedynie odniósł się do tego czy w sytuacji stwierdzonych naruszeń dopuszczalne było cofnięcie bez odszkodowania pozwolenia zintegrowanego.
Rzecz w tym, że stwierdzone naruszenia, na podstawie których sąd stwierdził, że dopuszczalne było cofnięcie pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, ewidentnie odnoszą się do problemów środowiskowych i są oceną sytuacji faktycznej.
Aby każdy mógł wyrobić sobie własną opinię, prezentujemy trzy istotne fragmenty z uzasadnienia wyroku NSA z 13 marca 2025 roku:
- Jak firma odnosi się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2025 r. (sygn. III OSK 4779/21), który stwierdza nieodwracalne i nieusuwalne naruszenia prawa w działaniach Mo-Bruk w Wałbrzychu?
Jest to pytanie z gotową tezą, do której należy się odnieść. Orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego nie odnosiło się do naruszeń prawa, ale do tego, czy w sytuacji stwierdzonych naruszeń dopuszczalne było cofnięcie bez odszkodowania pozwolenia zintegrowanego. Sądy administracyjne nie są sądami faktów, ale prawa. Nie ustalają sytuacji faktycznej, czyli nie oceniają spraw środowiskowych.
W postępowaniu przed sądami administracyjnymi (trwającym kilka lat) Mo-BRUK kwestionował możliwość zastosowania cofnięcia pozwolenia zintegrowanego w całości, z uwagi, z jednej strony na usunięcie naruszeń, a z drugiej na formalny brak możliwości sanowania sytuacji braku zatwierdzonej instrukcji składowiska odpadów wobec zmian prawnych.
Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie uznał prawo organu do cofnięcia pozwolenia zintegrowanego, co Spółka musi zaakceptować i co zrealizowała, chociaż stoi na stanowisku, że było to działanie powodowane w dużej mierze wzmożeniem politycznym.
- Dlaczego firma przystąpiła do eksploatacji kwatery składowiskowej nr III bez wykonania wymaganej warstwy izolacyjnej i drenażu, mimo pełnej świadomości tych braków?
Dla kwatery nr III WIOŚ - Delegatura Wałbrzych pismem z dnia 12.02.2001 znak: DW/DI/45-4/563/2000 wydał Postanowienie o treści:
„Postanawiam nie zgłaszać sprzeciwu odnośnie zamiaru oddania do użytkowania III a zarazem ostatniej kwatery (dotychczas opiniowanej negatywnie przez tut. Inspektorat) składowiska odpadów przemysłowych przy ulicy Górniczej w Wałbrzychu.”
W uzasadnieniu napisano, że „kwatera nr III posiada właściwe zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego i że brak jest przesłanek do wyrażenia sprzeciwu odnośnie zamiaru oddania jej do użytkowania.”
- Czy spółka prowadzi aktualnie monitoring skażenia wód gruntowych i gleb w rejonie składowiska przy ul. Górniczej w Wałbrzychu? Jeśli nie – dlaczego?
Tak, prowadzi.
Monitoring jest prowadzony w szerokim zakresie i przesyłany do Marszałka. Obejmuje on: pomiar osiadania powierzchni składowiska (operat), ocenę stateczności zboczy na składowisku, pomiar objętości odcieku (miesięcznie), badania odcieku przez akredytowane laboratorium (raporty kwartalne), kontrolę stanu wód w piezometrach (brak danych o stanie wody), odczyt wielkości opadu atmosferycznego oraz jednorazowe badanie struktury składu masy odpadów zeskładowanych na składowisku. Ponadto, posiada również informację meteorologiczną od IMiGW.
Monitoring gleby prowadzony jest co 5 lat zgodnie z warunkiem z PZ. Ostatnio w 2022 r.
- Czy Mo-Bruk planuje w najbliższym czasie usunięcie nielegalnie składowanych odpadów, w tym materiałów zawierających azbest oraz odpadów komunalnych, tektury, filtrów olejowych i podkładów kolejowych?
Odpady nie były składowane nielegalnie, składowisko posiada legalnie kwaterę II oraz uregulowane PZ – „Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne o zdolności przyjmowania odpadów ponad 10 Mg na dobę z wydzieloną kwaterą do składowania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest”.
Spółka nie składowała odpadów komunalnych, tektury, filtrów olejowych i podkładów kolejowych. Składowisko na podstawie decyzji Marszałka zostało zamknięte i zrekultywowane.
Decyzje na zamknięcie i rekultywację dla czterech kwater:
Kwatera nr I – Decyzja Nr Z 32/2012 Marszałka Województwa Dolnośląskiego z dnia 16 marca 2012 r., znak: DOW-S-V.7241.17.2011.AH z późn. zm.;
Kwatera nr II - Decyzja Nr Z 102/2017 Marszałka Województwa Dolnośląskiego z dnia 15 maja 2017 r., znak: DOW-S-V.7241.11.2017.MC.AP;
Kwatera nr III - Decyzja Nr Z 125/2019 Marszałka Województwa Dolnośląskiego z dnia 23 lipca 2019 r., znak: DOW-S-V.7241.44.2019.KM;
Kwatera nr IV - Decyzja Nr Z 96/2017 Marszałka Województwa Dolnośląskiego z dnia 20 stycznia 2017 r., znak: DOW-S-V.7241.1.2017.MC.AP z późn. zm.
Ostateczne zakończenie rekultywacji całego składowiska w oparciu o ww. decyzje
i powiadomienie Urząd nastąpiło w 2023 r. Organy kontrolne zostały powiadomione o wykonaniu prac rekultywacyjnych określonych w decyzjach Marszałka o wyrażeniu zgody na zamknięcie poszczególnych kwater składowiska zlokalizowanego w Wałbrzychu pismem z dnia 15.11.2023 r., znak: PK/Korz/1321/2023 r. Prace rekultywacyjne zostały zakończone w terminach, zgodnie
z harmonogramami ww. decyzji.
- Czy spółka zabezpieczyła odpowiednie środki finansowe na ewentualne działania naprawcze, w tym rekultywację i utylizację odpadów?
Spółka wykonała wszelkie działania naprawcze usprawniające działanie składowiska, w tym dokonała zamknięcia składowiska zgodnie z posiadanymi decyzjami Marszałka Województwa Dolnośląskiego na zamknięcie kwater składowiska. Składowisko zostało zrekultywowane i trwa obecnie okres poeksploatacyjny składowiska, który trwać będzie zgodnie z przepisami prawa 30 lat. W tym czasie składowisko jest na bieżąco monitorowane. Utylizacją odpadów jest między innymi ich składowanie, z którym mamy do czynienia.
Jakie działania podjęła firma w ostatnich latach w celu naprawienia szkód środowiskowych wynikających z działalności w Wałbrzychu?
Działalność Mo-BRUK nie spowodowała szkód w środowisku. Stwierdzenia, że doszło do pewnych naruszeń dot. wykonywania posiadanych pozwoleń przez Spółkę, nie można utożsamiać ze spowodowaniem szkody w środowisku.
Składowisko było eksploatowane zgodnie z przepisami prawa, decyzją Marszałka. Spółka uiszczała opłaty środowiskowe z tytułu składowania odpadów, prowadziła i prowadzi nadal monitoring środowiskowy – pokazujący właściwą eksploatację i etap poeksploatacyjny składowiska. Składowisko zostało zrekultywowane.
- Czy Mo-Bruk może zagwarantować, że podobne praktyki nie mają miejsca w innych lokalizacjach w Polsce, w których spółka prowadzi działalność odpadową?
Praktyką Mo-BRUK jest gospodarowanie odpadami z wymaganą starannością w oparciu
o posiadane pozwolenia administracyjne. Spółka jest na bieżąco kontrolowana. Spółka ponadto współpracuje z organami ochrony środowiska, a jej działalność na polu gospodarowania odpadami przyczynia się do rozwijania regulacji prawno-środowiskowych. Mo-BRUK przetwarza dziennie około 1,5 tys. ton odpadów przemysłowych, głównie niebezpiecznych, bezodpadowo.
W wyniku tego przetwarzania powstają kruszywa sztuczne, paliwa alternatywne i energia elektryczna. Firma jest liderem gospodarki obiegu zamkniętego w Polsce i Europie.
- Czy zarząd firmy lub osoby odpowiedzialne za zarządzanie składowiskiem w Wałbrzychu poniosły jakiekolwiek konsekwencje personalne lub prawne w związku z naruszeniami ujawnionymi przez sąd?
Sąd nie ujawnił żadnych naruszeń prawa, bo nie jest do tego powołany. Oceniał on cofnięcie pozwolenia zintegrowanego, które miało miejsce blisko 10 lat temu.
- Jak firma planuje odbudować zaufanie społeczności lokalnej w Wałbrzychu, która dziś obawia się o zdrowie swoje i swoich dzieci?
Mo-BRUK nie prowadzi już działalności przetwarzania odpadów na terenie Wałbrzycha. Zdrowie mieszkańców Wałbrzycha w żaden sposób nie było i nie jest narażone.
Ewentualne dalsze działania Spółki zmierzać będą do wykorzystania posiadanych zasobów nieruchomości dla innych celów lub zostaną sprzedane.
- Czy Mo-Bruk zamierza upublicznić dane dotyczące składowanych odpadów, poziomu skażenia oraz ewentualnych zagrożeń dla środowiska i zdrowia ludzi.
Dane dot. składowanych odpadów za każdy rok kalendarzowy były przekazywane Marszałkowi i są ogólnodostępne na wniosek skierowany do Marszałka.
Na bieżąco prowadzony jest monitoring środowiska i wykazuje on, że nie można mówić o jakimkolwiek skażeniu środowiska i zagrożeniu dla środowiska i zdrowia ludzi. Monitoring składowiska za każdy rok kalendarzowy przekazywany jest zgodnie z przepisami prawa Marszałkowi.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz